Egy átlagos vállalkozás mindent lehetőséget megragad, hogy véleményeket gyűjtsön a termékeivel vagy szolgáltatásaival kapcsolatban. Rengeteg felület van, ahol ezek a vélemények összegyűjthetők, és bizony a reményekkel szemben nem csak pozitív visszajelzések érkeznek, hanem bizony sokszor kritika is. És itt a kritikát most értsük negatív előjellel!

A negatív kritikák bosszantóak, és nem csak amiatt, hogy esetleg potenciális vásárlók is találkoznak velük, amik elbizonytalaníthatja őket, hanem valljuk be a vállalkozónak sem öröm, hogy a két keze munkáját lenézik.

Jogosak a kritikák?

Egy negatív kritika felér egy érzelmi gyomrossal. Úgy érezzük magunkat, mint egy meg nem értett zseni. Tudjuk, hogy amit csinálunk, az jó, és akkor jönnek emberek, akik beleordítják az éterbe, hogy ez nem igaz. De kink van igaza? Azt tudjuk, hogy mi a lehető legjobb tudásunk szerint készítettük el a termékünket vagy nyújtottunk szolgáltatást. Ha kritikát kapunk, akkor két eset lehet: a kritizáló nincs a mi szintünkön ezért nem érti a termékünket, vagy magasabb szinten van, és pontosan tudja, hogy miben hibázunk. Az első jogtalan kritika lehet, míg a második teljesen jogos lehet.

Kire hallgassunk?

Jó kérdés, hogy ilyenkor kire hallgassunk? De még jobb kérdés, hogy honnan érkeznek a kritikák? Érdemes megvizsgálni a vélemények gyűjtésének módját. Rendkívül kényelmes a közösségi médiában értékeléseket gyűjteni, e van egy hatalmas hátránya. Sajnos olyanok is véleményt nyilvánítanak, akik nem is az ügyfeleink, nem állunk velük semmilyen kapcsolatban.

Biztos, hogy például egy autómárka képviseletének azokra kell hallgatni, akiknek jogosítványuk sincs? Vagy egy marketingesnek olyan kritikára kellene hallgatni, ami olyanoktól jön, akiknek sosem volt vállalkozásuk? Egy kempingnek sem feltétlenül azok véleményére kell adni, akik csak szállodában tudják elképzelni a nyaralásukat.

A lényeg, hogy ezeken a felületeken mindig lesznek olyan véleményalkotók, akik nem tartoznak a célcsoportunkba, emiatt nem feltétlenül releváns a mondanivalójuk. Hallgassunk inkább azokra a hangokra, amik a vevőinktől jönnek! Ha már kritikát fogalmaz meg valaki, akkor legalább legyen tapasztalata a termékünkkel, vagy szolgáltatásunkkal.