Szinte már megszokottá válik, hogy a Black Friday keretén belül a kereskedők belekerülnek egy spirálba, mert hát „mindenki ezt csinálja”. Ami igaz is lehet, csak közben nem nagyon gondolnak a vásárlókra.
Mi is ez a spirál? Az, hogy nem elégszenek meg egyetlen nappal, ami a Black Friday valódi lényege lenne, hanem elkezdik nyújtani az akciós időszakot, mint a rétestésztát. Ma már ott tartunk, hogy akár egy hónapig is tartanak akciók, de a heti, vagy hosszú hétvégés leárazások teljesen általánosak.
Mi ezzel a baj?
A fő probléma ezekkel az elnyújtott akciózásokkal, hogy az egész Black Friday-t egy szezon elejei leárazássá silányították, így elvesztette azt a lényegét, miszerint ilyenkor óriási kedvezményekkel lehet hozzájutni bizonyos termékekhez, vagy szolgáltatásokhoz. Lassan örülni kell, ha valódi 10-20%-os kedvezménnyel találkozik az ember.
A valódit úgy értem, hogy nem egy előre megemelt árból adnak kedvezmény, ami így a termék piaci értékéhez képest elhanyagolható mértékű kedvezményt jelent. Igazi Black Friday-os kedvezményt nagyon keveset látni.
Miért csinálják ezt?
És miért csinálják ezt a kereskedők? Ennek sok oka lehet. Például az, hogy
- nem érti a lényegét,
- az árrés nem teszi lehetővé, hogy nagy kedvezményeket adjon,
- nincsenek olyan gyártói, beszállítói kapcsolatai, ami lehetővé tenne nagy leárazásokat,
- a jelen profitja fontosabb, mint az, hogy elkötelezett vevői legyenek.
Ezekből számunkra az utolsó pont a fontos. Ha nem lesznek elkötelezett vevők, akkor kevesebb lesz a visszatérő vevő is. Márpedig a visszatérő, elkötelezett vevők olcsóbbá tudják tenni a marketinget! Van-e értelme úgy akciózni, hogy bár most magasabb forgalom lesz, több árbevétellel, de holnap már többet kell költeni marketingre, mert a vevőink nem érzik úgy, hogy jól jártak volna, így már nem biztos, hogy legközelebb is nálunk akarnának vásárolni.
Mit szeretne a vevő?
A vevők fejében van egy elképzelés arról, hogy mit is jelent a Black Friday. Nézik a TV-ben, YouTube-on, ahogy az amerikai boltokban tolonganak a vásárlók, mert tényleg sokkal olcsóbban lehet megvenni az akciós termékeket. Ezzel szemben itthon az első lépés, hogy az árösszehasonlító oldalakon megnézik, hogy nincs-e olcsóbban valahol.
Ha pedig azt látják a vevők, hogy az eladó trükközik, nincsenek valós kedvezmények, akkor lehet, hogy a vásárlás során sikerül stimulálni az agyának az örömközpontját, de annál nagyobbat tud zuhanni utólag az elégedettsége.
Mit érdemes tenni?
Amit érdemes tenni, hogy kiszállsz a spirálból, és hagyod az elnyújtott kedvezményeket. Koncentrálj csak a péntekre. Ha azt látja a vevő, hogy „a nagy sikerre való tekintettel meghosszabítjuk az akciót”, akkor átverve érzi magát, hiszen elvetted tőle a tájékozódás jogát.
Adjál valódi kedvezményt! Érezze azt a vevő, hogy ez most tényleg egy kihagyhatatlan ajánlat. Fogd fel úgy a kedvezményt, mint marketing költség. Mennyit érne neked, hogy másnap a vevőid rólad beszéljenek, hogy micsoda jó üzletet kötöttek veled?
Alakíts ki megfelelő beszállítói kapcsolatokat. Keress fel gyártókat, szolgáltatókat, és kérdezd meg őket, hogy van-e kifutó termékük, ami a te üzleted szempontjából releváns. A raktározás költséges, és ha már kijött a termékéből egy új modell, akkor a régi iránt visszaesik a kereslet. Ezek a korábbi modellek alkalmasak arra, hogy nagy kedvezménnyel egy nap alatt ki lehessen őket szórni, így a karácsonyi akciókra már lesz hely az új termékeknek.
Miért egyre nehezebb igazi Black Friday-t tartani?
Azt is észre kell venni, hogy egyre nehezebb jó akciókat szervezni. Ennek pedig az az egyik oka, hogy a gyártói és kereskedelmi logisztikát abba az irányba fejlesztik, hogy egyre szűkösebbek a raktárkészletek, így nehéz nagy mennyiségben raktáron lévő kifutó termékeket fellelni. A piacra újonnan bevezetett termékek esetén pedig nincs sok lehetőség valódi, látványos árcsökkentésre.
Bár a lehetőségek szűkösek, ha a vevőidnek jót akarsz, akkor nem alázod meg őket csak papíron létező, hetekig tartó „árakciókkal”.